IndlæserVent venligst…
Indlæser
119 , 96 kr.
149 , 95 kr.
10 TIPS - Få det bedre og lev 10 år længere

10 TIPS - Få det bedre og lev 10 år længere

En kort guide til et langt liv

Jo flere sunde vaner, jo flere friske år.10 TIPS - Få det bedre og lev 10 år længere er baseret på den seneste forskning, er nem at gå til og inspirerer dig til at forbedre din livsstil her og nu. Bogen er en international bestseller, solgt til udgivelse i over tyve lande, bl..a USA,, England, Tyskland og Frankrig.

Da Bertil Marklunds forældre begge døde tidligt, følte han sig en smule urolig ved tanken om, selv at skulle gå samme skæbne i møde. Som læge begyndte han derfor at gennemgå forskningen inden for flere forskellige områder. Svarene han fandt, overraskede ham positivt, for forskningen viste, at vores livsstil med 75% er afgørende for, hvor længe vi lever.

I denne lille og letlæste bog får opskriften på, hvordan du med ganske få og enkle leveregler kan forbedre din muligheder for et både sundere og længere liv.

Læs mere >

< Læs mindre

På lager
136 sider
Udg. dato:
27. dec. 2016

ISBN:
9788711565940
Højde/Bredde/Dybde: 212mm./148mm./11mm.
149 , 95 kr.
119 , 96 kr.
Prisen er inkl. moms
Prisen er ekskl. moms

TIP 3

Sov - søvn giver styrke

Hvis man vil passe på sit helbred, er det vigtigt at sove godt. En god nattesøvn har stor gavnlig indvirkning på ens velbefindende og præstationsevne næste dag. Søvnen gør os udhvilede, og når man har sovet godt, er det lettere at koncentrere sig og lære noget nyt. Vi har fået større viden om søvnens store betydning, også for helbredet på længere sigt, og søvnen har vist sig at være en afgørende livsstilsfaktor. En tilstrækkelig nattesøvn kan være med til at nedsætte risikoen for en række sygdomme.

Læs mere >

< Læs mindre

Hvad sker der, når vi sover?

Søvnen er vores vigtigste kilde til at genvinde kræfterne og giver kroppen mulighed for at genoprette balancen efter en anstrengende dag. Når vi er aktive i løbet af dagen, bruger vi energi, og kroppen bliver udsat for ”slitage”. Når vi sover, sker der en genopbygning og reparation, som i høj grad er afhængig af, at vi får tilstrækkeligt med søvn.
Puls, blodtryk, vejrtrækningsfrekvens og kropstemperatur falder. Stressniveauet daler, og derved bliver der færre frie radikaler, hvilket igen betyder, at der også bliver mindre inflammation i kroppen. Samtidig opbygges og styrkes immunforsvaret. Kroppen forbereder sig på en ny dags aktiviteter.

Læs mere >

< Læs mindre

Forskningen har vist

Søvnen er med til at styrke opbygningen af immunforsvaret, og derved falder risikoen for blandt andet hjerte-kar-sygdomme,
diabetes, depression og udmattelsessyndrom. En god søvn forlænger vores liv.

Læs mere >

< Læs mindre

Tag dig en lille lur

Et studie med 24.000 deltagere viste, at personer, som regelmæssigt sov til middag, havde næsten 40 procent mindre risiko for at blive ramt af hjerte-kar-sygdomme med dødelig udgang. Men det er en god idé at tage sin lille lur (cirka 20 minutter ser ud til at være den optimale længde) midt på dagen, så det ikke bliver svært at falde i søvn om aftenen.

Læs mere >

< Læs mindre

Hvad vil det sige at sove tilstrækkeligt?

I lang tid mente man, at omkring otte timers søvn var det bedste. Men for cirka 10 år siden viste en stor amerikansk undersøgelse, at den optimale søvnlængde i gennemsnit er syv timer.

Det overraskende var, at det var forbundet med sundhedsrisiko både at sove for meget og for lidt. Risikoen for at dø for tidligt var lige så stor for dem, der sov otte timer eller derover, som for dem, der sov seks timer eller derunder pr. nat.

Et svensk studie, der omfattede 70.000 kvinder, viste, at både korttidssovere og langtidssovere havde større risiko for at dø for tidligt – især hvis de var fysisk inaktive. Men de fysisk aktive langtidssovere havde ikke højere dødelighed end dem, der sov syv timer hver nat. Med andre ord: De negative effekter af at sove længe blev ophævet af fysisk aktivitet.

Alder er også en faktor, der skal indregnes, når vi taler om søvnbehov. Søvnbehovet falder hele livet igennem og er størst hos børn og unge. En 20-årig kan have brug for godt otte timers søvn, men derefter aftager behovet, så man i 60-årsalderen kan klare sig med godt og vel seks timer.

Læs mere >

< Læs mindre